IdaLiv

Direktlänk till inlägg 18 november 2008

Ok.. back to the topic....

Av Ida - 18 november 2008 08:33

amning! Hur kan amning vara så provocerande för en del?


För ett tag sen sa en tjej såhär till mig...(en jämngammal tjej som har barn född i samma veva som jag)...

"Asså amning etter de förste sex månadera e ju bare kos för mamman... " något åt det hållet i alla fall...


Vad menar man med DET... mjölk är juh fullgod mat för ett spädbarn upp till sex månader, skulle det helt plötsligt tappa sin fina kvalitet som livsmedel VIPS bara barnet blir ett halvår? Vara TOTALT värdelöst? Mamman är också efter det den enda som tycker det är mysigt, INTE barnet... det tvingas i princip att äta. Fruktansvärd barnmisshandel rent ut sagt! Eller?


Det kanske annars kan vara så att det är ett finfint sätt att få i sitt lilla barn den grundläggande näringen, på ett nära och mysigt sätt medans man introduserar all möjlig annan mat...kanske?


Hur kan något så ursprungligt och naturligt få så många så upprörda. På min mammagrupp är det i princip bara jag (några till delammar) som ammar och de äldsta barnen i gruppen är inte 1 år ännu. De som fortfarande ger bröstet då och då verkar nästan skämmas och kallar det att de "ger dem mjölk".


Jag förstår också att en del inte kan/vill amma av den ena eller andra anledningen... men måste DET leda till att det ska bli tabu att prata om? Alltså att det fungerar! Då borde det faktiskt bli tabu snart att prata om att man kan få barn... för det finns de som INTE kan, ganska många dessutom. Var det en dålig paralell?



 
 
Ingen bild

Mirja

18 november 2008 09:16

Amning är ju världens naturligaste sak egentligen, men tyvärr håller det på att bli det onaturligaste istället, mer vanligt med ersättning nästan och så ska det ju absolut inte vara. Amning kommer ju alltid vara bäst för barnet.

 
Ingen bild

Mosteposter

18 november 2008 11:41

Jag tycker det låter jättekonstigt. Mina barn är ju inte så många år äldre, men jag minns inte alls att det var den attityden då. Är det allmänt på bloggar och så också, eller är det lokalt där du bor?
Barn är ju olika, vilket man alltid tjatar om, och är kanske mer eller mindre intresserade av att äta annan mat. På http://www.amningshjalpen.se/radgivning/faq.htm kan man läsa att "Rekommendationen är att gärna amma helt i 6 månader, sen börjar du lägga till annan mat - och fortsätter amma så länge du och barnet trivs med det!" På amningshjälpen kan man också läsa en artikel om helamning till 6 månaders ålder där det står att både barnets och mammans hälsa påverkas positivt av detta. http://www.amningshjalpen.se/amningsnytt/bra_med_sex_manaders_helamning.htm Läs gärna här.
Jag skulle inte bry mig om folks kommentarer. Det kan bara bli ångest och oro och det är aldrig bra.
Fortsätt myyys så länge ni känner för det. Flickorna bestämde sig ju själva en dag plötsligt att de inte ville mer, och då är det inte mycket att göra. Annars känner du själv att det räcker en dag, för att du inte orkar eller fysiskt inte har lust att dela med dig mera. Det ger sig! Älsk daj! Kramar från syrran!

 
Magda

Magda

18 november 2008 12:09

Håller med dig Ida. Det är verkligen amningshysteri i detta landet. Man ska absolut amma de första mån men efter 6 mån ska man bara ge ersättning oc "mat". Fattar inte varför.

http://magdalena-s.blogspot.com

 
Ingen bild

Mary

18 november 2008 12:45

Tokigt, jag har en som älskar att amma. Mitt problem är hur i hela välden ska jag o B kunna sluta med detta? Killen tar ju inte napp... ojojoj...

 
Sara

Sara

18 november 2008 14:36

Jag har, tvärtemot dig, fått höra så mycket om att det är tabu att INTE amma. Som att man borde SKÄMMAS om man inte kan amma.. och det är riktigt synd. Men ja, det är jääävligt mycket amningshysteri, åt ALLA håll och så ska det absolut inte vara. Sen om amning är BÄST för barnet eller inte, där går ju åsikterna åt skilda håll hos alla människor.. Även hos olika barnläkare, vissa läkare säger att amning är bäst och vissa säger att ersättning är MINST lika bra. Så man kommer nog aldrig kunna säga vad som är bäst och inte bäst. Men råmjölken är nog bäst för bebisen att få i sig iom att det innehåller det viktigaste som barnet behöver, och den får dom ju på BB så :) Men vill man amma (vilket såklart är billigast och mest bekvämt på det sättet) så ska man ju göra det utan att skämmas.. Likadant med ersättning, är inte alla som kan eller känner sig bekväm med att ha sina bröst som nå "matpåsar". Ja.. smaken är som baken - delad :) Men till saken; ett barn klarar sig enbart på bröstmjölk till att dom är ett halvår.. och garanterat längre också, och jag tycker inte att NÅGON har rätt att ifrågasätta någons val av amning/icke amning :) Så vill du helamma Osse eller så, gör det så länge det känns bra för dig och Osse :)

Kram från oss

http://dolphin.blogg.se

 
Ingen bild

ullibul72

18 november 2008 15:51

självklart ammar man om man kan/vill så länge som möjligt, eftersom det skyddar mot så mycket allergier, bakterier mm. Dessutom är det ju en fin stund TILLSAMMANS med barnet. Aaron har bara varit småsnuvig vid två tillfällen i sitt drygt 7 månaders liv och det beror nog på flitig amning. Som sagt - strunta i kommentarerna och amma på! Kramis från Ullis

 
Kristina

Kristina

19 november 2008 12:32

Ja alltid är det någon som skall ha åsikter om vad man väljer att göra oavsett om det är att amma eller inte... Bara för att rekommendationen är helamning i 6 månader betyder det inte att man måste sluta dagen efter. Men man skall heller inte behöva bli dömd om man av någon andledning inte ammar sitt barn under 6 månader...
Det är så tröttsamt att vissa måste framhäva sig själv och sina val och göra det till någon slags allmän riktlinje för vad som är bäst för alla andra.
Gör som du själv känner, du är ju en jättebra mamma!

http://kristinastridh.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 2 februari 2014 19:19

Teatar att blogga från mobilen. Helgen har verkligen varit HELG. Igloobygge och massa film från Netflix. I morgon börjar skrivandet igen. Pysslar också med affischer och reklam inför påsk.          En sliten Saluki...   ...

Av Ida - 31 januari 2014 15:06

  Jag gillar att blanda nytt och gammalt för att skapa ett personligt intryck. Bilden är i från när vi just flyttat in i somras. Men med enkla medel kan man skapa hemtrivsel ganka snabbt, vilket jag verkligen behövde då. Ett helt neutralt mat...

Av Ida - 31 januari 2014 01:43

"Feminismen är längsta revolutionen..."   Vet ni, om alla kunde inse hur viktig vår uppfostran av våra barn är! Ge era döttrar bättre självförtroende än vad ni hade. Låt era söner få en bra bild av sin mamma, låt honom hjälpa till lika mycket som...

Av Ida - 28 januari 2014 11:05


  De senaste dagarna har vi varit mer eller mindre insnöade här på "farmen". Såg ni Farmen igår förresten? Vad är det med den där människan Ulrika egentligen? Hon känns inte speciellt vuxen för sin ålder? Jag kan såklart förstå att man blir ledsen...

Av Ida - 27 januari 2014 17:53


Någonting fick mig att leta upp min gamla blogg. Från babytiden med min son som nu ska bli sex år snart. Spännande och magiska tider, helt klart. Både ock. Sexårs-åldern är också magisk, på det viset att han upptäcker magin alldeles själv. Jag blev f...

Presentation


Livet på landet, familjeliv och galleridrömmar

Omröstning

Gillar ni min blogg?
 Javisst! :) superbra
 Nä vet du va!!?
 Nja... kanske...vet inte
 Den e ok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12
13
14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards